Marknadsföring

Vår forskning är organiserad i flera forskningsgrupper och verkar främst inom följande forskningsområden:
- Affärsrelationer i en internationell kontext
- Företags relationer med andra organisationer och aktörer
- Återupptagande av affärsrelationer
- Tjänster och tjänsteinnovation
- Teknisk utveckling och innovationsprocesser i affärsnätverk
- Doktorandprojekt
- Postdok-projekt
Vår forskning
Forskning inom marknadsföring vid institutionen har genom åren fokuserat på internationella affärsrelationer och företagsnätverk i olika sammanhang. Den bygger på en lång tradition som går tillbaka till Jan Johansons avhandling (1966) och hans slutsatser att relationer mellan leverantörer och kunder är långsiktiga. Detta resulterade i utvecklingen av de grundläggande teoretiska idéerna som ligger till grund för det nu internationellt väletablerade industriella marknadsförings- och inköpsperspektivet samt affärsnätverk.
Internationellt samarbete med forskare från framstående universitet och handelshögskolor över hela världen har alltid varit en viktig del i vår forskningstradition. Detta inspirerar oss i vår nuvarande forskning kring olika aspekter som rör affärsrelationer och företagsnätverk, såsom innovationsprocesser i affärsnätverk och effekter av och möjligheter i omstrukturering. Tjänste- och konsumentperspektivet är ett senare tillägg till forskningsområdet och relaterar till relationer och nätverk, bland annat genom studier om värdeskapande i tjänstesystem.